Utvecklingen av grafikkort

Utvecklingen av grafikkort till datorer är ständigt pågående och det är till stor del datorspelen som är en pådrivande faktor här. Datorspelen har alltid strävat mot fotorealistisk grafik och kommit närmare för varje år. Med den senaste generationens grafikkort har man kommit riktigt nära då det numera finns stöd för raytracing i realtid, en teknik som simulerar hur ljuset reflekteras och studsar i verkligheten.

Raytracing som teknik är inte ny, den har länge använts inom bland annat filmindustrin för att skapa de fotorealistiska visuella effekterna vi ser på vita duken. Det handlar dock om mycket tunga beräkningar som tidigare inte har varit möjliga att utföra i realtid och därför inte har gått att implementera i spel.

Från 3dfx till Nvidia och AMD

Grafikkortets roll i datorn är att kort och gott att omvandla ettorna och nollorna i datorn till en bild på en bildskärm. I takt med att datorspelen blev mer avancerade blev dock de integrerade grafikkorten otillräckliga. I slutet av 90-talet dök därför 3D-grafikkorten upp. Dessa avlastade det vanliga grafikkortet i spel och andra applikationer som hade beräkningsintensiv 3D-grafik. En av de större aktörerna på den här tiden var 3dfx med sina Voodoo-grafikkort. Idag heter de stora spelarna på denna marknad AMD och Nvidia (som köpte upp 3dfx). Dagens grafikkort klarar av både 2D- och 3D-grafik, så det räcker med ett enda kort i datorn.

Vill man ha ett bra grafikkort för att kunna spela de senaste spelen kostar det dock åtskilliga tusenlappar. Värstingkortet idag, Nvidia Geforce RTX 2080 Ti, kostar till exempel mellan 10 000 och 20 000 kronor. Den som inte har för avsikt att spela en massa tunga 3D-spel klarar sig dock bra med sin begagnade Macbook eller en Windows-laptop med ett enklare integrerat grafikkort. Spelutbudet på Mac är dessutom ganska skralt jämfört med på PC.

De i särklass mest sålda grafikkorten ligger dock i mellansegmentet och då talar vi om betydligt mer plånboksvänliga priser, från omkring 2000 kronor och uppåt. Här hittar man till exempel grafikkort som Nvidias Geforce GTX 2060 och AMD:s Radeon RX 580. Dessa duger ofta utmärkt om man spelar i 1080p-upplösning, vilket många gör än idag.

Nästa generations grafikkort

I slutet av maj gick världens största datorkomponentmässa, Computex 2019, av stapeln i Taiwan. Där visade AMD inte bara upp sina nya Ryzen-processorer utan även den kommande GPU-familjen Navi som är den första att tillverkas med 7-nanometersteknik. Den bygger på en helt ny arkitektur, kallad RDNA (Radeon DNA), som till skillnad från den tidigare mer generella arkitekturen GCN är specialutvecklad för spel. Det innebär i praktiken bland annat högre energieffektivitet och i slutändan lägre priser på grafikkorten för konsumenter. Navi är också den GPU-familj som kommer sitta under skalet på nästa generations Playstation, som väntas bli tillgänglig under 2020.