CRM-system

CRM, Customer Relationship Managment, är ett IT-stöd och verktyg som kan ge dig fullständig kontroll över kundinformationen på ditt företag. Det handlar kort och gott om att på ett bra sätt kunna arbeta aktivt med kundrelationerna. Syftet med CRM är att företagets kunder ska vara nöjda och stanna kvar som kunder. Ett annat syfte är att kunderna ska vara så nöjda att de pratar positivt om företaget, vilket ger gratis marknadsföring och i sin tur genererar fler kunder.

Fördelarna med ett CRM-system

Några fördelar med CRM-system är att arbetet med kundrelationerna kan ske på ett strukturerat och systematiskt sätt. CRM-systemet samlar all kundinformation på ett och samma ställe, vilket är en oerhörd fördel eftersom det blir väldigt enkelt att hitta rätt information. Det är också väldigt effektivt. När arbetet kring kundrelationerna blir mer effektiv finns det helt plötsligt mer tid att lägga på själva kunderna. Kunderna kan nu få det där lilla extra. Att ge kunderna det där lilla extra kan vara det som skiljer ditt företag från konkurrenterna. Om fler företag erbjuder liknande eller samma typ av produkter eller tjänster kommer de med stor sannolikhet att välja det företag där de får extra bra kundservice.

Optimera användningen av CRM-systemet

För att optimera användningen av CRM-systemet och för att hitta rätt är det viktigt att det är tydligt vad systemet ska användas till och hur. Leverantören av CRM-system kan anpassa systemet efter företaget och processerna. Sedan ska de personer som använder systemet göra utvärderingar och uppföljningar för att kunna optimera systemet så bra som möjligt. Kanske är det tillägg som inte behövs eller behöver läggas till.

Kostnader

Vad ett CRM-system kostar beror på vilken version som du behöver och vad som ingår i själva systemet. Det finns tusentals med CRM-system på marknaden och det finns system som bara kostar några hundralappar till miljonbelopp. En del leverantörer erbjuder möjligheten att testa systemet gratis under en period. Ett CRM-system ska ses som en investering då det verkligen kan ge företaget återbäring.

dotmag