Marknadsföring för IT-konsulter

Att vara driva eget företag som IT-konsult har många fördelar, bland annat flexibilitet och frihet. Du bestämmer själv var du ska bo, vilka tjänster du ska erbjuda samt hur mycket du vill jobba. För att få kunder och för få företaget att växa krävs det dock att du marknadsför dig. Det finns många smarta och effektiva marknadsföringssätt och här listas några av de bästa för IT-konsulter.

Nyhetsbrev via e-post

Att skicka ut professionella och informativa nyhetsbrev till existerande och potentiella kunder är ett mycket effektivt sätt att marknadsföra dina IT-tjänster. Fördelen med nyhetsbrev via e-post är att det ger ett seriöst intryck och du kan förmedla viktig information och branschnyheter till kunderna. Många företag, framför allt mindre konsultbolag, använder sig inte av denna marknadsföringskanal eftersom de tror att det är både svårt och tidskrävande. Tack vare smidiga e-postverktyg som Ungapped.se är det dock otroligt lätt att skapa och skicka snygga nyhetsbrev. Tack vare deras färdiga mallar med drag-and-drop-frunktion kan du enkelt skräddarsy ett professionellt mail.

Sociala medier

Sociala medier är ett annat bra sätt att nå ut till nya kunder. Det finns många olika plattformar att använda dig av. LinkedIn är ett bra alternativ för IT-konsulter som vill framstå som kompetenta och seriösa, men även snyggt utformade annonser på Facebook kan ge önskad effekt.

Kontakter

Som konsult är det viktigt att utnyttja det existerande nätverket samt se till att ständigt utöka det. Om du är ny som egenföretagare kan du börja med att höra dig för bland dina existerande kontakter för att se om någon är intresserad av dina tjänster eller kan introducera dig till potentiella intressenter. Mässor, mingel och olika branschrelaterade nätverksträffar är bra tillfällen att knyta nya kontakter och marknadsföra ditt företag.

dotmag