Så fixar du fler kunder som IT-konsult
Som företagare måste du ständigt skaffa dig nya kunder. Vissa personer älskar marknadsföring, att få kommunicera med nya kunder och skapa intressant reklam, andra vill helst hålla på med företagets kärnverksamhet. Här kommer tipsen till dig som IT-konsult för att fixa fler kunder och få företaget att växa.
Driva IT-företag
IT-branschen växer och förändras hela tiden. Behovet av goda och säkra IT-lösningar för både företag och privatpersoner gör att marknaden för dig som konsult är stor. Just nu under coronapandemin har dock många företagare fått det svårare. Även om vi eventuellt går mot en lågkonjunktur är det viktigt att du som företagare vågar satsa. Mycket av marknadsföringen kan du göra på ett tämligen billigt sätt. Om du just nu har ett för litet kundunderlag, kan du rädda ditt företag genom ett fördelaktigt företagslån hos Qred, som ger dig svar inom en timme. Sedan kan du satsa på att få fler kunder.
Marknadsföra ditt IT-företag
Många företagare, särskilt de personer som älskar att hålla på med sin kärnverksamhet, missar att skapa reklam som faktiskt ger dem fler kunder. Du vill självklart berätta vad du kan hjälpa kunderna med, vilken kompetens du har och hur deras IT-struktur kan förbättras med din hjälp. Så du skapar en sajt, har sociala mediakonton och mejlar kunder. Håller på med marknadsföring, alltså. Tycker du, i alla fall. Men det räcker inte. För att få nya och återkommande kunder ska du först hitta din målgrupp. Vilka har störst nytta av dina tjänster? Är det små eller stora företag? Pensionärer? Barnfamiljer? Inom vilken bransch? Rikta dig sedan till den målgruppen, inte till alla. För det andra måste du fråga vad för problem och behov som de har och hur det kommer att kännas för dem när behovet är löst. Du ska vara lösningen på deras mejlstress eller säkerhetsproblem. Lova dem mindre stress och mer tid, och skippa tekniska detaljer.